تبلیغات
آموزش کسب و کار اینترنتی|کسب وکار اینترنتی - بازاریابی محتوایی چیست؟


این که برای موفقیت در بازاریابی، نیازمند به برقراری ارتباط با مشتری هستیم، واقعیتی است که احتمالاً برای شما بسیار تکراری است ! اما پاسخ به این سوال که چگونه ارتباط مذکور را باید ایجاد کنیم، احتمالاً برای شما جذاب باشد. content marketing یا «بازاریابی محتوایی» یا به عبارتی «بازاریابی از طریق محتوا» یکی از جدیدترین روشهای برقراری این ارتباط با مخاطبان است.

اگر بخواهیم همین ابتدای کار، یک تعریف ساده از بازاریابی محتوا بدهیم باید این شکل جدید از بازاریابی را «یک تکنیک بازاریابی برای تولید و انتشار محتوای مرتبط و ارزشمند به منظور جذب، تصاحب و درگیر نمودن جامعه هدف با هدف خلق ارزش از این جامعه» بدانیم. در واقع هم اکنون شما در معرض «بازاریابی محتوایی» این وبلاگ قرار گرفتید. به عبارتی این وبلاگ بلاش نموده است تا با ایجاد محتوای ارزشمند و مرتبط با بحثهای صنعت و مدیریت، با جامعه هدف خود که مدیران صنایع و کسب و کار و همچنین پژوهشگران این حوزه هستند ارتباطی موثر و کارآمد برقرار کند و این نمونۀ دقیقی از بازاریابی محتوا است.

بازاریابی محتوا هنر برقراری ارتباط با مشتریان و مخاطبان بدون فروختن محصول یا خدمت است، ارتباطی که ممکن است در مراحل بعدی منجر به فروش محصول یا خدمت گردد. روح حاکم بر فلسفه بازاریابی محتوا، باور به این موضوع است که اگر صاحبان کسب و کار محتوای ارزشمند (نه محتوای تبلیغاتی) را به صورت دائم در اختیار مشتریان قرار دهند، آنها نیز به پاس حس اعتماد و تعلقی که به تولید کننده محتوا پیدا می کنند، با خرید از خدمات یا محصولات صاحب کسب و کار به آنها جایزه می دهند.

بازاریابی محتوایی موضوعی است بسیار موثر، پرکاربرد، کم هزینه و کاملاً جدید. در واقع ناب و بکر بودن این روش از بازاریابی هم از لحاظ تئوریک جذابیت دارد و قابلیت پژوهش برای مقالات علمی را دارد هم به دلیل کاربردی و اجرایی بودن آن می‌تواند برای بسیاری از کسب و کارهای ایرانی یک راه حل بی بدیل باشد. امروز برخی از شناخته شده ترین برندهای دنیا بخش قابل توجهی از بودجه بازاریابی و تبلیغات خود را بر روی این شیوه از بازاریابی سرمایه‌گذاری نموده اند. از جمله شرکتهای شناخته شده که از این تکنیک بازاریابی بهره برده اند می توان به P&G ، مایکروسافت، Cisco System و John Deer اشاره کرد. اینجا قصد داریم، اشاره به فعالیتهای کوکاکولا و Procter & Gamble در زمینه Content Marketing کنیم.

سایت life goes strong پورتال محتوایی وابسته به P&G است (برای اثبات این موضوع می توانید بخش Privacy & Policy سایت را بخوانید) اما این سایت برای موفقیت چه کارهایی کرده است که تبدیل یکی از سایتهای پربیننده امریکای شمالی شده است و چه فایده ای را برای P&G داشته است؟ در ادامه پاسخ این سوال را خواهید یافت :

شناسایی دقیق خوانندگان هدف

این سایت با دقت ویژه ای گروه مشخصی از جامعه را انتخاب نموده و برای آنها محتوا تولید نموده است. گروه های متوسط جامعه که زندگی خوبی دارند اما کماکان برای قوی‌تر شدن بسیار انگیزه دارند. این گروه عموماً بین 45 تا 60 سال هستند.

شناسایی دقیق مشکلات جامعه هدف

یک نگاه گذرا به دسته بندی سایت، بیندازید. سلامتی، خانواده، خانه داری، تکنولوژی موضوعات این سایت است. حال اگر به تیتر مطالب دقت کنید، بهتر به هدف تولیدکنندگان محتوا پی می برید، چگونه از سرطان پروستات جلوگیری کنیم (مردان بالای 40 سال)، آماده شدن برای بازنشستگی. تمام موضوعاتی که به مخاطبان مورد نظر این گروه مرتبط می شود را در این سایت به صورتی کاملاً منطقی می بینید و اساساً خبری از تبلیغ نیست !

از همه مهمتر «ارائه راه حل»

به دقت به موضوع پیشگیری از بیماریها و راه حلهای دقیق برای حل مشکلات جامعه هدفش پرداخته است. همچنین تمام مقالات سایت دارای مرجع برای مطالعات بیشتر است.

خواننده را با موضوع درگیر می کند

سایت شرایطی را فراهم آورده تا خوانندگان به طور مستقیم با موضوع ارتباط برقرار کنند.

اینها چه نتیجه ای را برای P&G داشته است.

ساده بگویم، کسب و کار P&G را متحول ساخته است ! در واقع در این سایت جز در مواردی محدود که تبلیغ P&G یا NBC دیگر اسپانسر سایت را می بینید، اساساً خبری از تبلیغ نیست. یعنی هدف در این سایت اصلاً فروش محصول نیست. P&G یک کار بسیار مهمتر کرده است، با هزینه ای اندک اعتماد حجم وسیعی از جامعه هدفش را جلب کرده است و این یعنی کاهش نیاز به تبلیغات طولانی و پرهزینه ! همه می دانند که P&G محصولات خوبی دارد، اما در بازار رقابتی امریکای شمالی اصلاً محصول بدی وجود ندارد ! رقابت بر سر چیز دیگری است. رقابت بر سر TRUST است رقابتی که P&G با یک سایت کم هزینه (در مقاسه با هزینه های گزاف تبلیغاتی) آن را به نفع خود به پایان برده است.

در پایان هم اشاره ای به Content Marketing در شرکت کوکاکولا می کنیم. کوکاکولا در بیان استراتژیهایش برای دهه آینده بازاریابی محتوایی را محور اصلی استراتژیهایش دانسته است (Coca Cola Embraces Content Marketing as a Core Strategy) کوکاکولا یک پست سازمانی تحت عنوان Chief Content Officer را در ساختار سازمانی خود ایجاد نموده است و شاید همین اشاره از پرارزشترین برند جهان برای اهمیت این شیوه نوین از بازاریابی کافی باشد.




طبقه بندی: آموزش کسب و کار اینترنتی|کسب و کار اینترنتی، آموزش کسب و کار مجازی، کسب و کار اینترنتی، Online jobs، Online job training، SEO، گوگل، سئو، تجارت الکترونیک، آموزش بازاریابی مجازی،،  اسرار موفقیت کسب و کار اینترنتی، موتور جست و جو، افزایش ترافیک سایت، شبکه های اجتماعی، الگوریتم جستجوی گوگل، تبادل لینک در سئو seo، ارتقای رتبه وب، SEO- سئو، گوگل،،  business،  آموزش کسب و کار اینترنتی Internet Business Trading ، تبلیغات اینترنتی Internet ADS ، بازاریابی اینترنتی Internet marketing ، آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی Social marketing برچسب‌ها: آموزش کسب و کار اینترنتی , کسب و کار اینترنتی موفق , بازاریابی اینترنتی،  تبلیغات اینترنتی،  مدیری متمایز، 
برچسب ها: بازاریابی، بازاریابی اینترنتی، بازاریابی محتوایی، تجارت الکترونیک، content marketing، «بازاریابی از طریق محتوا»، اموزش کسب و کار اینترنتی،  
دنبالک ها: آموزش کسب و کار اینترنتی|کسب وکار اینترنتی،  

تاریخ : شنبه 28 فروردین 1395 | 08:55 ب.ظ | نویسنده : فرشته شیری | نظرات

  • paper | پارس خودرو | مای بی اف